Mineva 80 let, odkar so vlačilci med drugo svetovno vojno iz Pulja odvlekli znameniti italijanski čezoceanski parnik Rex, ki je v bližini obalne ceste med Izolo in Koprom zaradi plitvega morja nasedel 200 metrov od obale in se nagnil. Dva dni pozneje so ladjo napadla zavezniška letala. Gorela je štiri dni, se prevrnila na bok in delno potonila.
Najsodobnejša ladja svojega obdobja
Najsodobnejša ladja svojega obdobja je bila skoraj trikrat močnejša od Titanika, v dolžino je merila nekaj manj kot tri nogometna igrišča in ponašala se je z »modrim trakom«, nagrado za hitrostni rekord v vožnji čez Atlantik.
Edina italijanska ladja, ki je v zgodovini osvojila modri trak, je bila ladja Rex.
Zgrajena je bila v Genovi, leta 1931. Krstila sta jo kralj Vittorio Emanuele III in kraljica Elena. Narejena je bila leta 1931. Tako velika potniška ladja ni do tedaj nikoli plula pod italijansko zastavo. Ladja je bila del flote Navigazione Generale Italiana.
-
Za ladjo tako velikih razsežnosti so Rex zgradili in opremili v rekordnem času – dveh letih in petih mesecih. Uradna otvoritev je bila 25. septembra 1932, dva dni pozneje pa je že odplula na svojo prvo vožnjo čez Atlantik. Foto: Pomorski muzej v Piranu
-
Zaradi večje hitrosti se je pot v Ameriko z Rexom skrajšala iz desetih na šest dni in pol. Prva vožnja se je nesrečno začela, saj je imel Rex pri Gibraltarju okvaro, končala pa se je z veličastnim sprejemom v New Yorku, nato pa je na deset tisoče Newyorčanov vsak dan stalo v vrsti, da so si za plačilo lahko ogledali ladjo.
Nasedla ladja
5. septembra 1944 so ladjo zaradi možnosti bombardiranja Trsta, pripeljali na slovensko obalo, da bi jo bolje skrili pred zavezniki. Zaradi svoje velikosti in plitvosti našega morja, je ladja nasedla približno 200 metrov od obale, med Izolo in Koprom. 8. septembra so jo napadla zavezniška letala. Rex je gorel štiri dni.
-
Družba “Italia” je dobila ukaz, da mora oddaljiti ladjo iz Genove, kjer bi bili lahek plen francoskih bomb. Tako je Rex najprej za krajši čas služil v Pulju kot ladja-hotel za delavce, ki so gradili oklepnico Duilio, že sredi avgusta pa se je zasidral v Trstu. Foto. Arhiv Pomorskega muzeja
-
5. septembra 1944 Rex odšel na svojo zadnjo vožnjo. Vlačilci so ga odpeljali proti predelu med Koprom in Izolo, kjer se je zasidral 350 metrov od obale. Foto: Arhiv Pomorskega muzeja
Luksuzen hotel s šestimi zvezdicami
Rex je predstavljal kombinacijo ladje z visoko tehnologijo in luksuznega hotela s šestimi zvezdicami. Zaradi svetovnih političnih dogajanj je bila njegova življenjska doba kratka, konec pa že kar neugleden – izropan, zbombardiran in požgan je postal največji rudnik železa v Sloveniji.
Ladja Rex še vedno vzbuja zanimanje – tako v naših krajih, kjer se je končala njegova življenjska pot, še bolj pa v Italiji.
Slog 19. stoletja
Notranja arhitektura je posnemala slog 19. stoletja, oprema je bila zelo luksuzna, stopnja razkošja pa je rasla po razredih. Hotelske usluge so se delile v štiri razrede.
Na ladji so se gostje kratkočasili na kopališčih in v bazenih, na igriščih, v telovadnici, otroci v otroških igralnicah, v gledališču, knjižnici z 2000 knjižnimi enotami, novost je bil zvočni kino.
Veliko je bilo sprehajališč, salonov oziroma dvoran različnih velikosti (največji je bil praznični salon v prvem razredu – 500 m2 površine in 7 m visok), novost pa sta bila še fizioterapevtski kabinet in solarij. Dobro je bilo poskrbljeno za zdravstveno počutje gostov – poleg ambulant in lekarn po turističnih razredih je bila na ladji tudi mini bolnišnica s štirimi oddelki in kompletno zdravniško oskrbo, seveda, v prvem razredu.
Pa tudi drugače je bilo poskrbljeno za udobje gostov – od eno in dvoposteljnih sob do pravih stanovanj v prvem razredu s kopalnico ali tušem, s toplo in mrzlo, sladko in slano vodo, z zračnim hlajenjem, nadstropja pa so bila povezana še z dvigali.
K temu dodajmo še trgovine in kompletno ponudbo javnih lokalov, serijo uradov – turistični, informativni, pošta, banka pa še kaj.
Datum: 22. oktober 2024
Čas branja: 4 min