Skoči do osrednje vsebine

Inovativnost mladih v Sloveniji - Moje podjetje

Avtor: Tea Knaflič

Datum: 5. avgust 2020

Čas branja: 5 min

8. maja letos je potekal že sedmi Sejem dijaških podjetij, letos kar na spletu. Na sejmu, ki je bil hkrati tudi zaključni dogodek, so člani žirije podelili nagrade in priznanja najboljšim dijaškim podjetjem.

V minulem šolskem letu je bilo ustanovljenih kar 62 dijaških podjetij, in sicer v 19 slovenskih srednjih šolah. Dijaki so se lahko potegovali za zmago v različnih kategorijah, letos prvič tudi v kategoriji izdelek I feel Slovenia. Najbolj želeni pa je prav gotovo naziv dijaško podjetje leta, ki prinaša uvrstitev na evropsko tekmovanje Podjetje leta, kjer dijaki tekmujejo s svojimi vrstniki iz drugih evropskih držav.

Pestra izbira izdelkov, ki so jih naredili srednješolci v programu Moje podjetje, kaže, da so mladi v Sloveniji domiselni in željni podjetniških izkušenj.

Zavod za spodbujanje podjetnosti mladih v srednjih šolah že vrsto let omogoča praktično izobraževanje podjetnosti in podjetništva po svetovnem programu Moje podjetje (My company) neprofitne organizacije Junior Achievement. Program mladim omogoča odkrivanje njihovih podjetniških potencialov. Slovenski dijaki gredo v šolskem letu skozi celoten proces ustvarjanja podjetja. Začnejo z izbiranjem poslovne zamisli, sledijo razmislek o možnostih izvedbe, pregled konkurence, izdelava poslovnega načrta, prodajanje delnic in na koncu, verjetno najtežje, preživetje na trgu.

Urad Vlade RS za komuniciranje, ki je skrbnik nacionalne znamke I feel Slovenia, se je odločil za sodelovanje v projektu Moje podjetje.

Zanimanje med mladimi je bilo precejšnje, saj se je kar 19 dijaških podjetij odločilo sodelovati v kategoriji izdelek I feel Slovenia. Direktorica Zavoda za spodbujanje podjetnosti mladih Jožica Rejec meni, da je projekt pomemben zaradi prepoznavnosti in sprejemanja nacionalne znamke I feel Slovenia.

Prvo mesto v kategoriji I feel Slovenia izdelek je zasedlo podjetje Slostick

Dva dijaka iz Škofijske klasične gimnazije in dijak iz Gimnazije Vič so izdelali leseno palčko za navijanje slušalk, ki preprečuje njihovo zapletanje.

1 / 3

Gašper Kovačič, direktor podjetja Slostick, o svoji zamisli: »Oktobra sem po treningu šel domov iz šole. Nasploh je bilo slabše vreme, naporen in utrujajoč dan pri pouku in še zaradi treninga sem bil utrujen. Vzel sem slušalke iz žepa, da bi se malo sprostil, in so bile popolnoma zavozlane. Pomislil sem, da je zadnje, kar si zdaj želim, še razpletanje slušalk.

Ko sem se vrnil domov, sem začel iskati na spletu, ali obstaja kakšen izdelek, ki bi odpravil mojo težavo. Takega izdelka nisem našel, in ker sem bil še pod vtisom inovacijskega kampa, ki je bil na naši šoli, sem se odločil, da bom sam izdelal tak izdelek.«

O izzivih, s katerimi so se mladi podjetniki spopadali, direktor podjetja Slostick pravi: »Največji izziv je bil prodaja delnic. Težko je bilo prepričati sošolce ali prijatelje, da bi vložili nekaj denarja v naš izdelek. Težko jih je bilo prepričati, da je to dobra zamisel, vredna vlaganja. Nihče ni želel prvi vložiti.«

Drugo mesto je zasedlo podjetje Neki domač'ga.

To so dijakinje Biotehniškega izobraževalnega centra Ljubljana (BIC).

1 / 5

Punce so najprej anketirale svoje morebitne stranke o tem, po kakšnih okusih najraje posegajo, in na koncu izdelale krekerje s štirimi okusi: Kran'čan ima okus po kranjski klobasi, Tomin'c po tolminskem siru, Prekmur'c po bučnih semenih in šalotki ter Piran'čan po rožmarinu in piranski soli.

Uspela jim je odlična izbira izvirnih slovenskih okusov.

Lara Tošić, direktorica podjetja Neki domač'ga, o njihovi zamisli: »Na začetku leta pravzaprav nismo imele pojma, kaj bi izdelovale v svojem podjetju. Ko nam je profesorica podjetništva Mirjam Gorenc povedala, da lahko sodelujemo v kategoriji I feel Slovenia, smo takoj vedele, da bomo ustvarile nekaj z okusi slovenskih tradicionalnih jedi. Po nekaj dneh premišljevanja smo se odločile, da bomo izdelovale krekerje.«

Tretje mesto v kategoriji I feel Slovenia je zasedlo podjetje Woodpecker iz Gimnazije Šentvid.

Cilj sodelujočih je bil plastične brisalnike za table zamenjati z okolju prijaznimi lesenimi brisalniki.

1 / 3

Direktorica podjetja Woodpecker Nataša Krapež o pomembnosti povezovanja: »S podjetjem se nismo želeli le osredotočiti na okoljski problem, temveč tudi na socialni vidik. S povezovanjem s slovenskimi podjetji smo tako dobili kakovostne materiale in storitve, ki smo jih lahko preverili osebno in hkrati podprli domače.«

Na vprašanje, katere lastnosti so potrebne, da postaneš uspešen podjetnik, Nataša Krapež odgovarja, da je med najpomembnejšimi lastnostmi zagotovo organiziranost, saj lahko podjetje kljub dobri zamisli ne uspe zaradi slabe organiziranosti. Ključni lastnosti dobrega podjetnika sta ustvarjalnost in iniciativnost, saj te dobra zamisel in težnja k uspehu pripeljeta zelo daleč.

O zmagovalnem izdelku njegov ustvarjalec Gašper Kovačič pravi: »Naš izdelek je narejen iz odpadnih naravnih materialov in je zelo obstojen. Pomagal bi pri prepoznavi Slovenije. Vsak turist, ki bi kupil naš izdelek, bi ga odnesel domov in tam uporabljal. To bi sprožilo pogovor o tem, kje je kupil izdelek, ker zagotovo ni vsakdanji, in bi odgovoril, da v Sloveniji, in sledil bi pogovor o tem. Verjamemo, da lahko naš izdelek pripomore k prepoznavnost Slovenije v svetovnem merilu.«

Direktorica Zavoda za spodbujanje podjetnosti mladih, Jožica Rejec, je za konec slovenskim dijakom povedala:

»Zmagovalci ste vsi, ki ste projekt pripeljali do konca. Pridobljene kompetence, predvsem to, da si upate poskusiti in delati v skupini, vam bodo prišle prav tako v vsakdanjem življenju kot tudi poslovno, v podjetjih ali celo kot samostojnim podjetnikom.«