Narodna galerija je osrednja nacionalna ustanova za starejšo umetnost v Sloveniji, ki hrani največjo zbirko likovnih del na slovenskem ozemlju od visokega srednjega veka do 20. stoletja.
Leta 1918 je bilo ustanovljeno društvo Narodna galerija. Toda prizadevanja za dom (»akropolo«, kakor so galerijo poimenovali ob ustanovitvi) slovenske umetnosti so se porodile že proti koncu 19. stoletja. V tistem času so se za ustanovitev Narodne galerije zavzemali polihistor in časnikar Peter Radics, plemeniti (1836-1912), ljubljanski župan, bančnik in diplomat dr. Ivan Hribar (1851-194) ter Društvo za krščansko umetnost, ki je leta 1907 postavilo zbirko starejše slovenske umetnosti. Dolga desetletja je torej živela želja Slovencev po svoji lastni umetniški ustanovi. In ta želja, še več, hrepenenje, se je leta 1925 končno uresničila.
Iz sanj pobudnikov in ob visoki kulturni zavesti Slovencev se je Narodna galerija razvijala v eno najvidnejših kulturnih in umetnostnih ustanov. Že v letu 1933 je galerija slovesno odprla dopolnjeno stalno zbirko slovenske umetnosti.
-
Narodna galerija se je najprej nahajala v prostorih palače Kresija, kjer je bila za javnost postavljena tudi prva stalna razstava (1920). V zdajšnjo stavbo se je Narodna galerija preselila leta 1926. Foto: Narodna galerija Slovenije
-
Sodobni izgled Narodne galerije.Foto: Domen Grögl
-
Letno so ponavadi predstavljene 4 velike in 15 manjših razstav. Foto: Daniel Novakovič/STA
Mejniki
Začetki so zagotovo tudi prvi mejnik. Tako bi lahko torej označili prve monografske razstave slikarja Ivana Groharja in bratov Šubic, ki so jim kasneje sledile še mnoge druge. Svojevrsten mejnik je bila razstava Kitajsko slikarstvo leta 1988 – to je bila namreč dotlej najbolj obiskana razstava v Narodni galeriji. Med projekti vseslovenske narave izstopa velika razstava Gotika v Sloveniji, ki jo je Narodna galerija priredila leta 1995 v sodelovanju s Filozofsko fakulteto iz Ljubljane.
-
Robbov vodnjak, ena največjih znamenitosti Ljubljane. Foto: Daniel Novakovič/STA
-
V Narodni galeriji je na ogled tudi ena največjih baročnih umetnin Ljubljane, originalni Vodnjak treh kranjskih rek Francesca Robbe. Foto: Tamino Petelinšek/STA
-
Robbov vodnjak v Narodni galeriji Slovenije kot prostor srečevanja. Foto:Tamino Petelinšek/STA
Med mejniki razstavne in raziskovalne dejavnosti Narodne galerije je bila leta 2008 realizirana obsežna razstava slovenskih impresionistov in njihovih sodobnikov. To je bila tudi spodbuda za gostovanje razstave slovenskih impresionistov v Petit Palais v Parizu leta 2013.
-
Stalne razstave so razdeljene po zgodovinskih obdobjih in obsegajo približno 600 eksponatov slovenskih in tujih avtorjev. Foto: Narodna galerija Slovenije
-
Glavno stopnišče. Foto: Narodna galerija Slovenije
-
Zlata dvorana. Foto: Narodna galerija Slovenije
-
Velika dvorana - strop, detajl. Foto: Narodna galerija Slovenije
Stalne razstave
V lasti Narodne galerije so v stalnih zbirkah po posameznih obdobjih umetnine različnih avtorjev od visokega srednjega veka do danes. Poleg stalnih zbirk, urejenih po posameznih obdobjih, pa je v lasti galerije tudi zbirka Zorana Mušiča. V obdobju od visokega srednjega veka do renesanse (1200 – 1600) je avtor umetnin večinoma neznan. Iz tega obdobja hrani galerija predvsem nabožno umetnost: slike, freske ter kipe. Predvsem za oltarno opremo.
-
Neznani avtor, Kristalni relikviarij krvi sv. Janeza Krstnika (zač. 13. st.), zlatarski izdelek, 14 x 20 x 11,5 cm Kartuzija Pleterje, Šentjernej / Provenienca. Posojilo: Pleterje, Kartuzija Foto: Narodna galerija Slovenije
-
Otto van Veen, pripisano (Leiden, 1556 – Bruselj, 1629) Sinite parvulos (Pustite male k meni) olje, platno, 145 x 188,5 cm, NG S 1989, Narodna galerija, Ljubljana. Foto: Narodna galerija Slovenije
-
Martin van Meytens ml. (Stockholm, 1695 – Dunaj, 1770) Cesarica Marija Terezija (po 1742), olje, platno, 280 x 184,5 cm; NG S 1350, Narodna galerija, Ljubljana. Foto: Narodna galerija Slovenije
-
Franc Kavčič/Caucig (Gorica, 1755 – Dunaj, 1828) Salomonova sodba (1817−1820), olje, platno, 243 x 340 cm; NG S 1486, Narodna galerija, Ljubljana. Foto: Narodna galerija Slovenije
-
Matevž Langus, pripisano (Kamna Gorica, 1792 – Ljubljana, 1855) Primičeva Julija z bratom Janezom, (ok. 1823), olje, platno, 57,5 x 74 cm NG S 1366, Narodna galerija, Ljubljana. Foto: Narodna galerija Slovenije
-
Perice ob Ljubljanici 1886, olje, platno, 146 x 100 cm, Joseph Pewtkovich 1886. Foto: Narodna galerija Slovenije
-
Kofetarica, olje, platno, Ivana Kobilica, 100 x 70 cm, Narodna galerija, Ljubljana. Foto: Narodna galerija Slovenije
-
Poletje, 1889 - 1890, olje, platno, 180x140 cm, Ivana Kobilica, Narodna galerija, Ljubljana. Foto: Narodna galerija Slovenije
-
Jurij Šubic (Poljane nad Škofjo Loko, 1855 – Leipzig, 1890) Pred lovom, 1883, olje, platno, 87 x 65,5 cm; NG S 455, Narodna galerija, Ljubljana. Foto: Narodna galerija Slovenije
-
Ivan Grohar (Sorica, 1867 − Ljubljana, 1911) Macesen, 1904, olje, platno, 110 x 98 cm; NG S 2634, Narodna galerija, Ljubljana. Foto: Narodna galerija Slovenije
-
Rihard Jakopič (Ljubljana, 1869–1943) Sončni breg, 1903, olje, platno, 52 x 60 cm; NG S 110, Narodna galerija, Ljubljana. Foto: Narodna galerija Slovenije
Znanje je temelj za spoštovanje kulturne dediščine
Skozi igro, skozi pogovor, celo ob organizaciji praznovanja rojstnega dne v galeriji, se otroci in mladostniki seznanjajo s kulturnim bogastvom slovenskega naroda in tujih. V Galovem klubu »Galovci« odkrivajo in doživljajo razstavljene umetnine, ki v galerijski delavnici postanejo snov za ustvarjanje.
Veliko izobraževalnih vsebin pa je seveda tudi v ponudbi za odrasle: izleti z Narodno galerijo v tujino, seminarji in predavanja. Prav tako pa galerija ponuja skupen družinski program – npr. oblikovanje amuletov za celoletno srečo, izdelava pečatnikov, slikanje v stilu impresionistov, grafična delavnica, kiparjenje, idr.
Tudi Narodna galerija je tako učilnica za širšo množico, gostitelj različnih idej, hkrati pa tudi prostor, ki nas spodbuja k temu, k čimer so stremeli pobudniki, ki so sanjali o slovenski akropoli.
Da bi slovenski narod dobil svojo zakladnico, ki bi bila posrednik znanja, sprememb, izkušenj. Po stotih letih lahko rečemo, da so se njihove sanje uresničile in da se bodo uresničevale še naprej.
Datum: 13. januar 2020
Čas branja: 3 min